• jan
    17

    Time: 12:00 - 17:00 uur

    Location: Driebergen

    De drive om zoveel mogelijk mensen, kinderen in het bijzonder, aan het sporten te krijgen en te houden verbindt ons, maar daarbinnen hebben we niet altijd dezelfde belangen. Gemeenten maakt het niet zo zeer uit welke sport haar inwoners doen, als ze maar sporten en zo bijdragen aan een gezonde samenleving. Sportorganisaties en -verenigingen binden de sporter, de vrijwilliger en de sponsor het liefst aan zichzelf, een gezonde concurrentie. En het op sport gerichte bedrijfsleven, ook die hebben hun eigen agenda en doelstellingen. Om de interesse in sporten en het binden van sporters te beïnvloeden is uiteraard een adequate infrastructuur en goed sporttechnisch kader en vereiste, maar er komt meer bij kijken. Strategie, marketingcommunicatie, waardepropositie, innovatie….
    Lijkt het je nuttig om je over die groeionderwerpen te laten bijpraten en inspireren, maak dan een middag vrij voor een bezoek aan dag 3 van de Nationale Groei 3-daagse met als thema van Managing Sport.
    Dagvoorzitter:  Tom van ’t Hek

    Scorende waardeproposities voor sportorganisaties en -verenigingen – Rob van Nes MBA
    De waardepropositie van een vereniging of organisatie is de verbindende factor met haar omgeving en stakeholders. Het is hetgeen dat zorgt dat de sporter deel wil uitmaken van de vereniging, de sponsor interesse heeft zich daaraan te verbinden en vrijwilligers om zich ervoor te willen inzetten. De waardepropositie is echter niet tijdloos. Het is van cruciaal belang dat deze actueel wordt gehouden en aan de maatschappelijke ontwikkelingen wordt aangepast. Werd een verenging ooit opgericht als een club waarin mensen met dezelfde hobby zich verenigden en waarvoor een ieder werd geacht een bijdrage in de kosten (contributie) en in de werkzaamheden (vrijwilligerswerk) te doen, heden ten dage is dat besef er wellicht nog wel, maar de wijze waarop dat gebeurt kent vele verschijningsvormen. Rob van Nes neemt je aan de hand van het door hem ontwikkelde Wheel of Value, beschreven in zijn gelijknamige boek, langs waardeproposities om sporters, vrijwilligers en sponsors aan je organisatie of vereniging te binden en gebonden te houden.

    Groei door sociaal engagement – Prof.Dr. Dewanand Mahadew
    Social engagement betreft de verbinding die je als organisatie hebt met je community. Het is ook hetgeen dat zorgt voor een blijvende (zich aan de tijd aanpassende) verbinding met stakeholders zoals sporters, vrijwilligers, bestuurders, sponsoren, overheden, etc.
    Sportorganisaties kunnen social engagement implementeren vanuit uit 3 cruciale elementen:
    –  Organisatiemodel en interne atmosfeer/cultuur: dat wat direct betrokkenen ervaren;
    –  Communicatie: dat wat doelgroepen horen en lezen, de boodschap;
    –  Gedragingen: de uitstraling zoals professionaliteit, dresscode, taalgebruik, etc..
    Deze elementen bepalen de interne atmosfeer/cultuur (dat wat direct betrokkenen ervaren) en te hanteren aanpak voor HRM beleid (voorbereiden, instroom, doorstroom en uitstroom van vrijwilligers).
    Dewanand Mahadew behandelt de verschillende facetten en aspecten van social engagement en bespreekt hoe je dit in je eigen sportorganisatie kan toepassen. Een belangrijk onderdeel hierbij is het binden van (jonge) vrijwilligers.

    Leiderschap als groeiaccelerator – Sheila Gemin
    Sheila spreekt over leiderschap en de parallellen die te vinden zijn vanuit de sport. Wat maakt de ene trainer of coach succesvoller dan de ander en welke rol speelt de hij of zij echt in het uiteindelijke resultaat? De kracht van teams, ook al bestaat deze uit solisten, en de rol die de leider speelt in de effectiviteit ervan. Sport is emotie en wordt gedreven door passie, hoe zet je dit in om successen te behalen en een duurzame groei te realiseren. Sheila deelt drie factoren die elke leider zich eigen zou moeten maken om de basis te creëren voor succes. Voor zichzelf, voor het team en voor de organisatie/vereniging.

    Het ontwikkelen van mensen die in een sportorganisatie werkzaam zijn is iets anders dan het ontwikkelen van (top)sporters. Of toch niet?”– Martijn van Westerop
    (Top)sporters zijn continu bezig met groeien, zich te ontwikkelen en te verbeteren in hun sport. Wanneer ze dit niet doen, worden ze door de concurrentie voorbij gestreefd. De wetten van de (top)sport zijn keihard. In bedrijven en organisaties ligt de nadruk meer op persoonlijke ontwikkeling van de medewerker, het groeien als mens. Dit is logisch, of toch niet? Zijn er meer overeenkomsten dan er op het eerste gezicht lijken te zijn? En kunnen de sportwereld aan de ene kant en de bedrijven en organisaties aan de andere kant iets van elkaar leren in deze benaderingen?

    Managing groei – Roger Davids
    Sport krijgt steeds meer aandacht. Hoe gebruik je deze aandacht om je sportorganisatie te laten groeien? Terwijl er steeds meer ongebonden sporters fitnessen, hardlopen, fietsen etc. zijn er veel sportbonden en sportverenigingen, waar leden hun lidmaatschap opzeggen. Kunnen we hier iets aan doen? Wat kan er beter? Luisteren we voldoende naar de sporters en verenigingen? Werken we voldoende met elkaar samen om onze ambities te realiseren? Roger Davids, voorzitter van de KNLTB, heeft een ruime ervaring in het begeleiden van organisaties met groeiambities en zal zijn ervaringen delen waarom het belangrijk is om een sterke visie te ontwikkelen en hoe je tot haalbare jaarplannen komt. Hoe een basis te leggen voor structurele groei van sportorganisaties, een thema waar ook de tennisbond mee te maken heeft.

    Groeien door innovatie – Pieter Vink
    Internationaal voetbalscheidsrechter Pieter Vink, hij floot onder meer de Champions League finale tussen Real Madrid en Juventus in 1998, stond aan de wieg van het project videoarbitrage. De VAR is inmiddels een paar maanden actief en niet meer uit het nieuws weg te denken. Pieter deelt de VAR-ervaringen tot nu toe en geeft zo inspiratie om technologie in brede zin een groeimotor voor sportorganisaties en sportinfrastructuur te laten zijn.

    Plenair programma 13:00 – 17:30 uur
    12:00 – 13:00 uur: ontvangst en lichte lunch
    17:30 – 18:30 uur: netwerk & borrel
    De inleidingen worden onderbroken door panel- en zaaldiscussies onder leiding van dagvoorzitter Tom van ‘t Hek en een pauze van 30 minuten.