06 mrt

  • By Redactie Toekomst en Talent
  • In Overig
  • Commentaar Off

Ambitie is Amsterdam is om meer Open Sportparken te realiseren. Hiermee verhogen van het maatschappelijk rendement van sportparken en uiteindelijk toename sport en bewegen. Lessens Learned: “Hoe hoger het hek, hoe veiliger de plek”.

Trends Open Sportparken:

  • Urbanisatie: meer ruimtegebruik.
  • Individualisering: toename ongeorganiseerde sport.
  • Sociaal Domein: efficiënt en effectief inrichten van de publieke ruimte.
  • Sport wordt tegenwoordig ingezet als middel voor andere zaken, minder zelfstandig.

Wat is een Open Sportpark:

  • Toegankelijk voor iedereen: veilig en bereikbaar complex.
  • Gebruik: aandacht voor exploitatie(kosten), verdelen over meerdere partijen.
  • Verbindingen aanwezig (denk aan wandel en fietsroutes).

Organisatie Open Sportpark:

  • Optimaliseren gebruik en exploitatie. Eerlijk en praktisch verdelen naar gebruikers.
  • Intern en Extern Beheer.
  • Veilig sportklimaat.
  • Toepassen Interventies.

Ontwerpeisen:

  • Multifunctionele inrichtingen. Meerdere sporten voor een variëteit aan sporters.
  • Laagdrempelig (ook voor ‘niet’ sporters).
  • Openstellen voorzieningen (kleedkamers voor alle gebruikers).
  • Vermijden misbruik.

Ontwerpproces:

  • Niet traditioneel maar <interactief>: in veelvuldig overleg met de gebruikers.
  • Met exploitatie maatschappelijk vastgoed inspelen op de maatschappelijke trends.
  • Functiemenging mogelijk maken.
  • Plan voor Maatschappelijk betrokken sportverenigingen.

Succesfactoren:

  • Integrale interne en externe aanpak.
  • Kracht van Participatie als kans.
  • Stel een verbinder (professional) aan.

Aanbevelingen:

  • Stel specifieke doelstellingen op.
  • Voldoende beheerbudget.
  • Actieve participatie.
  • Verbinder is de Spin in het Web.

Inrichting Shared Service Center Bijlmer Sportpark

  • Participatie: sportverenigingen betrokken bij de inrichting. Gezamenlijk proces.
  • Velden voor meerdere sporten in gebruik.
  • Verenigingen (zelfstandig) praten over mogelijkheden en kansen.

 

Wensen van de verenigingen:

  • Gezamenlijke administratie/registratie.
  • Gezamenlijke sportactiviteiten (voorbeeld: Zomerweek).
  • Ledenwerving centraliseren.
  • Kader werven en versterken.
  • Leren van elkaar.

Proces:

  • Brainstormen.
  • PR & Communicatieplan.
  • Opening SSC/Sportloket.
  • Kennisdeling/Digitaal Platform (opzet website, bezoek Omnisportvereniging).
  • Versterken sportverenigingen.
  • Gezamenlijke subsidieaanvraag.
  • Bundelen van administraties. Uniforme aanmeldprocedure/inschrijfmodule.
  • Aanstellen verbinder in het Sportloket.
  • Sport als middel toepassen.
  • Formule voor beheer aspecten: menskracht, budget en exploitatie.
  • Ruimte voor nieuwe sporten en doelgroepen: vorming Wijksportvereniging/club.
  • Aandacht voor Wet- en Regelgeving, AVG en Veiligheid (camera’s).
  • Sport voor: verenigingen, buurt, ongebonden sporters (sport en bewegen als doel).