04 mrt

  • By Redactie Toekomst en Talent
  • In Overig
  • Commentaar Off

Wat begon als een behoefte vanuit de sportverenigingen van het Bijlmer Sportpark (vanuit de setting Shared Service Center), bleek al snel een Zuidoost brede behoefte voor sportaanbieders uit Zuidoost, het inzetten van social media voor naamsbekendheid en werving leden voor de sportvereniging.

“Hoe kunnen we de sportaanbieders versterken?”. Een breed thema binnen Sportstimulering Zuidoost, vandaar ook de keuze om de sportaanbieders vanuit een professionele invalshoek bewust te laten worden van de mogelijkheden van social media. Belangrijke thema’s daarbij: naamsbekendheid, zichtbaarheid, leden werving, ledenbehoud en activiteiten/events in Zuidoost.

De tips voor hanteren en toepassen social media:

  • Zorg voor een inhoudelijk sterke functionele content. Een sterk verhaal!
  • Maak gebruik van video’s (let wel: in de regel kijkt men maar 10 seconden).
  • Beperkt het gebruik van het aantal woorden (tussen de 9-15 woorden).
  • Met bepaalde advertenties de doelgroep bereiken.

Een aantal beperkingen hierbij:

  • Let op de regelgeving vanuit de AVG.
  • Het vraagt veel posts om uiteindelijk zichtbaar te zijn, dit is voor een professionele organisatie makkelijker realiseerbaar dan voor een vrijwilliger van een sportvereniging.
  • Advertenties kosten geld, ook daarvoor geldt, beperkt of niet aanwezig bij sportclubs.
  • > 35 jaar zit (nog) op Facebook en < 35 jaar op Instagram (er lopen nu versnipperingen).

Contentcreatie:

  • Bepaald de doelgroep: “Wie is de doelgroep?””.
  • Wat is de boodschap (soms welke pijn lossen we op)?
  • Contentcreatie moet voldoen aan herkenbaarheid en aan visuele stijl.

Tips:

  • Voor content en naamsbekendheid: maak gebruik van tooling, zoals Canva (video, experience en tekst).
  • Voor ledenwerving: maak gebruik van leadadvertenties (maak een advertentieaccount op Facebook). Zowel Facebook als Instagram kunnen zo met de key benaderd worden. Binnen dit programma kun je een aantal selecties toepassen en daarmee je doelgroep definiëren. Uiteindelijk zet je je boodschap uit binnen de geselecteerde doelgroep. Via je account kun je terugzien hoe vaak er gelezen wordt en welke ‘lead’ er uiteindelijk genereerd wordt. Rest wel de laatste stap, het benaderen en werven van het lid binnen de sportverenigingen.
  • Contact met je huidige leden (ledenbehoud) via gesloten Facebook account.

Al met al een geslaagde sessie, met een oproep van Revilinho Graanoogst (een van de sportmakelaars van Zuidoost) om na deze avond met bewustwording, de mogelijkheden van social media binnen de sportvereniging toe te passen, en hier op een later moment op terug te komen.